New York, High Line parkas: šedevras metropolio širdyje

Yra daug priežasčių, kodėl nusprendžiau parašyti šį įrašą… Nesena, ir tiesą sakant, gana pesimistiškai nuteikianti diskusija apie Seimo fontaną; suvokimas, kad dėl įvairiausių priežasčių iki šiuolaikiškų miesto želdynų formavimo sprendimų mums dar ‘trys dienos mišku’; apsilankymas P.Oudolf sode ir seminare… ir netikėtai sužinotas dalykas, kad Lietuvoje yra smalsių žmonių, kurie nukeliavę į Niujorką, nepatingi trenktis per visą didmiestį, kad savo akimis pamatytų High Line bei The Battery parkus (kuriant abu objektus, dalyvavo P.Oudolf) . Tad nuotraukomis maloniai leido pasinaudoti Asta Norkienė, už ką jai didelis ačiū🙂

1

Kaip puikiai matosi filmuke , High Line parkas atsirado rekonstruojant seną krovininių traukinių geležinkelį . XX a. pradžioje šiame Niujorko rajone koncentravosi itin daug gamyklų bei sandėlių, tad ir buvo pastatytas krovinių geležinkelis – viadukas, kad nukreiptų transportą nuo Niujorko gatvių. Vėliau šis tapo nebereikalingu, ir ilgą laiką stovėjo apleistas – jauki vietelė grafičių piešėjams bei laukinės gamtos mylėtojams mieste. Kaip žinia, gamta tuštumos nemėgsta, tad geležinkelis buvo apžėlęs keista augalų kombinacija – vietine flora bei augalais-pabėgėliais iš žmonių sodų. Buvo jau susiruošta geležinkelį griauti, taip ir būtų atsitikę, jei ne du vietos gyventojai. Šie sumąstė, kad ši erdvė galėtų tapti viešuoju parku, ir šiuo tikslu įsteigė visuomeninę organizaciją Friends of the High Line. Taip ir užgimė High Line parkas…

6Kaip jau minėjau, kuriant želdinimo planą, dalyvavo P.Oudolf. Buvo siekiama kiek įmanoma atkurti buvusią atmosferą, t.y. natūralios pievos vaizdą. Kaip matosi iš pilno augalų sąrašo, buvo renkamasi daug rūšinių, vietinių augalų (maždaug pusė bendro augalų kiekio), dekoratyvinių žolių bei krūmų. Tikslas buvo nepadaryti aplinkos pernelyg dekoratyvia  bei spalvinga, ir tai tikrai pasiekta.

Man patinka, kad daug kur panaudoti seni bėgiai ir pabėgiai. Tai nėra šiaip palikti besimėtantys metalo ar medžio gabalai, kuriuos kažkas patingėjo surinkti. Rekonstruojant High Line, pirmiausia viskas buvo visiškai išgriauta (tame tarpe ir senoji augmenija), sutvarkyta infrastruktūra, ir tik tada vėl iš naujo kuriama. Tad tie bėgiai ir pabėgiai yra kaip ir palikimas bei paminklas praeičiai. O visų gražiausia man asmeniškai yra tie smailėjantys tarpai tarp betono plokščių – sudaro iliuziją, kad tuo tuoj, ir augmenija pasiglemš  visą erdvę.

3

Ir suoliukai labai stilingi …

15

Aišku, labai norėtųsi čia pradėti burbuliuoti ta linkme: ‘… ir kur ta mūsų valdžia žiūri….’ ‘…štai kaip reikia tvarkytis …’ ‘va, kur pinigai turėtų būti skiriami…’. Tačiau iš tikro visas šis grožis yra atsiradęs vien tik privačios iniciatyvos dėka, be abejo, su tuometiniu Niujorko mero palaikymu. Tačiau finansavimas didžiąja dalimi buvo surinktas bendruomenės bei Friends of the High Line dėka. Ir šiuo metu šis projektas yra dotuojamas gal tik kokiais 10 procentų. Štai taip… ir čia galbūt yra pamoka apie bendruomenių galią, kurią lietuviams vertėtų išmokti.

5

Viena iš daugelio veiklų, vykstančių High Line, yra įvairūs meno projektai. Beje, viename iš aplinkinių rajonų, Chelsea, yra didžiausia pasaulyje meno galerijų koncentracija viename kvadratiniame metre.  Tad šis anatomiškai išraiškingas satyras, matyt, vienas iš tokių meno eksponatų (bandau suvokti šios skulptūros prasmę – gal perspėjimas moterims, kad nevaikščiotų po parką patamsiais?🙂 )

16

Na ir dar keletas gražių Astos nuotraukų… Enjoy :)

8

11

9

7

4

10

2

12

13

14

Skaidrių šou, kaip buvo kuriamas High Line parkas

 

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s